Vladislav Bureš: Jak pomocí e-mail marketingu do firmy pozvat zástupce ÚOOU

Stává se to často – napíše klient, že by chtěl stávající databázi e-mailových adres čítající řádově tisíce kontaktů rozšířit o cca 60 000 adres. V té chvíli zbystřím a začnu se ptát, protože takový nárůst je vždy podezřelý.

Na co že se to klientů zeptám?

  • Zda jsou e-mailové adresy, které mi poslali, v režimu opt-in?
  • Zda mohou prokázat, že se adresát skutečně registroval k odběru novinek (písemně nebo elektronicky)?
  • Jak staré jsou dodané e-mailové adresy?
  • Zda mluvili se svým právním oddělením?

Odpověď, kterou často dostávám, bývá neradostná a já se můžu jen těšit z toho, že jsem klientům ušetřil pořádný průšvih a možná i pokutu od Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Klienti mi totiž bezelstně napíšou, že kontakty, které mi dodali, získali na žádost svého vedení z veřejně dostupných zdrojů. Většinou se jedná o databáze živnostníků a podnikatelů, ze kterých vyzobou potřebné kontakty.

Někteří vysvětlení ještě doplní douškou, zda by tedy nebylo možné vyzobat pouze aktivní e-mailové adresy a na ty newsletter rozeslat. Nebylo.

Samozřejmě, že bych raději rozesílal newslettery na databázi čítající místo 5 000 celých 60 000 kontaktů. Finančně je to zajímavé nejen pro mne, ale také pro klienta. Přece jen v desetkrát větší databázi se skrývá o poznání větší potenciál.

Bohužel u databází, resp. seznamu e-mailových adres, které jsou stažené z veřejně dostupných stránek, je jediný potenciál v tom, že vás navštíví dámy z Úřadu pro ochranu osobních údajů.

A třešničkou navrch bude, že vás zablokuje e-mail service provider.

Jak se tedy vyhnout takovým nemilým situacím?


  1. Nezadávejte e-mailing zaměstnancům, kteří problematice nerozumí.
  2. Hlídejte si, kdo má e-mailing ve firmě na starosti.
  3. Máte-li malou nebo žádnou databázi, nesnažte se o zoufalé a rychlé řešení.
  4. Nestahujte e-mailové kontakty z veřejně dostupných zdrojů.
  5. Nenakupujte prapodivné seznamy e-mailových adres (např. z warez fór).
  6. Neposílejte ani e-maily, které jste objevili kdesi na svých serverech a jsou několik let staré.
  7. Buďte trpěliví a e-mailové adresy sbírejte postupně od svých zákazníků, návštěvníků, fanoušků.


Kampaň dne

Kampaň dne: 3D direct mail na 877 architektů zařídil 229 schůzek pro zástupce Kingspanu

Časopis Direkt

  • Časopis pro direct marketing
  • Aktuality z ČR i ze světa
  • Výsledky světových soutěží
  • Průzkumy, analýzy, rozhovory
časopis DIREKT