Obamova kampaň úspěšná v Cannes

Grand Prix v kategorii Titanium & Integrated Lions získala prezidentská kampaň Baracka Obamy.

Prezidentská kampaň Baracka Obamy


Když senátor Barack Obama oznámil svou prezidentskou kandidaturu, byl postaven před jedny z nejdelších sporů v dějinách volební historie. Jako málo známý senátor s pouze dvouletou praxí ve Washingtonu musel Obama čelit politickému kolosu Clintonů, stále nekončící válce v Iráku a v neposlední řadě též stavu ekonomiky, podléhajícímu silné kritice ze strany obyvatel spadajících do střední třídy.

Kampaň byla postavena na několika taktických předpokladech: zaprvé, Obama musel představovat alternativu ke Clintonovské politice. Zadruhé, jeho volba měla implikovat změnu předchozí osmileté vlády George Bushe. Dalším důležitým faktorem byl Obamův potenciál oslovovat mladší voliče – využít v kampani virtuálního prostoru sociálních sítí proto bylo logickým krokem.

Agentura Obama for America (OFA) si dala za cíl vytvořit jakési „hnutí za změnu“ a expandovat do všech volebních oblastí – tedy tvrdě bojovat i ve státech jako jsou Virginia, Severní Karolína nebo Indiana, oblasti se silnou republikánskou voličskou základnou.

Prvotní strategie byla postavena na získání výrazné podpory v primárkách v Iowě a New Hampshiru. S cílem seznámit voliče s postavou Baracka Obamy, jeho životem a politickým programem, byla kampaň v obou státech nastartována ve velkém předstihu.

Cílovou skupinou byli zejména prvovoliči a nezávislí voliči, nespokojení s dosavadní vládou George Bushe a republikánů. V obou případech použila OFA v rámci kampaně jak televize, rádia, tisku a outdoorové propagace, tak on-line prostředků, mezi nimi zejména komunitní servery jako Facebook, MySpace nebo YouTube.

Vítězství v Iowě a druhé místo v New Hampshiru vedlo k sérii krátkých, ale silných propagačních kampaní napříč celými Spojenými státy. Investice milionů dolarů do propagace se v závěru vyplatila. Podobnou strategii jako Iowě a New Hampshiru poté OFA použila i v hlavních volbách proti senátoru McCainovi.

Barack Obama ve volbách zvítězil, a to s největší volební převahou, jaká byla u demokratického kandidáta zaznamenána za posledních 60 let. Dokázal přivést k volbám miliony nových voličů, díky čemuž se mu podařilo zvítězit i ve státech s doposud jasně republikánskou orientací.

Dnes Obamova kampaň slouží jako vzorová případová studie úspěšné integrované kampaně, která změnila tvář dosavadní americké vlády.



Kampaň dne

Kampaň dne: 3D direct mail na 877 architektů zařídil 229 schůzek pro zástupce Kingspanu

Časopis Direkt

  • Časopis pro direct marketing
  • Aktuality z ČR i ze světa
  • Výsledky světových soutěží
  • Průzkumy, analýzy, rozhovory
časopis DIREKT