Miliardy zimbabwských dolarů posloužily jako reklamní nosiče

Britské noviny The Zimbabwean, které slouží obyvatelům Zimbabwe jako zdroj objektivních informací, se dostaly do potíží s vládou Roberta Mugabeho. Za to se mu pomstily rozsáhlou kampaní ukazující skutečný stav ekonomiky země.

Trillion Dollar Campaign

Zadavatel: The Zimbabwean
Agentura: TBWA/Hunt/Lascaris
Země: Zimbabwe
Rok: 2009

Zadání

Noviny The Zimbabwean byly poslány do exilu za svou reportáž o tom, jak Mugabeho režim zfalšoval volby, napadal opozici a zapříčinil chudobu, nemoci a totální ekonomický kolaps země.

Režim na noviny následně uvalil 55% daň z importu luxusního zboží a ty se tak pro průměrného obyvatele Zimbabwe staly cenově nedostupnými.

Aby se The Zimbabwean dostal zpět do rukou zimbabwských obyvatel, potřeboval být silně podpořen a toho mohlo být dosaženo pouze pomocí zvýšení obecného povědomí o něm a získáním nových zákazníků za hranicemi Zimbabwe.


Řešení

The Zimbabwean na svých stránkách pravidelně informoval o pokračujících nepokojích na území Zimbabwe. Symbolem kolapsu země byla bezcenná měna.

V kampani proto byly využity miliardové a dokonce bilionové bankovky Zimbabwských dolarů, jejichž rozhazování dokázalo říci mnohem víc, než by bylo možné vyjádřit slovy.

Noviny zrealizovaly integrovanou kampaň, ve které z peněz udělaly reklamní nosiče a natiskly reklamní sdělení přímo na ně.

Kampaň zahrnovala direct maily a letáky, stohy peněz byly rozesílány známým lidem.

Na místech, kde byl někdy The Zimbabwean prodáván, visely plakáty, z nichž si zájemci mohli odtrhnout lísteček s emailovou adresou.

Nechyběly nástěnné mozaiky a billboardy, vše vyrobené z reálných peněz.


Výsledek

Přes noc dosáhly zimbabwské bankovky toho, čeho by samotnou svou kupní silou nikdy nebyly schopné – opravdových výsledků.

Díky rozeslání „dopisů“ mediálně známým osobnostem a distribuci letáků a plakátů s kontakty k odtržení kampaň vzbudila obrovský zájem. Během několika dní se objevila v národním tisku, televizi a rozhlase. Když se poté informace o kampani dostaly na internet, bylo sdělení rozšířeno po celém světě.

Jak kampaň pokračovala, pokračoval i nárůst prodeje The Zimbabwean. Webové stránky novin zaznamenaly jen v prvním týdnu přes dva miliony návštěvníků.



inzerce

banner

Kampaň dne

Kampaň dne: 3D direct mail na 877 architektů zařídil 229 schůzek pro zástupce Kingspanu

Časopis Direkt

  • Časopis pro direct marketing
  • Aktuality z ČR i ze světa
  • Výsledky světových soutěží
  • Průzkumy, analýzy, rozhovory
časopis DIREKT