Marketing na Facebooku: tipy, triky a fakta o nejpopulárnější sociální síti dneška

Sociální síť Facebook na první pohled není potřeba představovat, spousta lidí ji používá a ti ostatní o ní alespoň slyšeli. Pokud ovšem uvažujete o marketingovém využití Facebooku, přečtěte si základní informace a rady z klávesnice marketingového profesionála Dana Kafky z agentury První multimediální.

Facebookové statistiky a odhad vývoje

Polovina ledna 2010 se stala pro rozvoj Facebooku v ČR klíčovou – došlo k prolomení psychologické hranice 2 milionů aktivních uživatelů Facebooku měsíčně.

Je problematické porovnávat návštěvnost Facebooku s návštěvností velkých českých portálů (především kvůli zcela odlišné metodice měření návštěvnosti), ale s jistým přimhouřením oka je možné říci, že Facebook se stal druhým největším portálem v ČR po Seznamu.

Celosvětově je Česká Republika na 31. místě co se týče počtu uživatelů.

Nejsilnější věkovou skupinou mezi českými uživateli je 18–24 let s 34 % a 25–34 let s 28 %. Obecně je vidět trend stárnutí Facebookové populace.



Státem s největším počtem uživatelů jsou stále USA, které již překonaly hranici 100 milionů uživatelů měsíčně, a tento počet stále narůstá o 3 miliony uživatelů měsíčně.

Zajímavým aspektem je dramaticky rostoucí obliba Facebooku v Asii, kde například Indonésie přidává měsíčně 15 % uživatelů a aktuálně Facebook v Indonésii používá 16 milionu uživatelů.

Další státy s tempem růstu počtu uživatelů nad 10 % měsíčně jsou Filipíny, Malajsie, Thajsko, Pákistán a Slovensko. Naopak pokles vykazuje Rusko, Norsko nebo Vietnam (kde došlo k meziměsíčnímu poklesu v řádu 20 %).



Zajímavý je také vývoj chování uživatelů v nejsilnějším státě USA, New Yorku. New York můžeme brát jako ukazatel budoucího vývoje a již nyní se ukazuje, že počet uživatelů Facebooku z New Yorku poměrně dramaticky klesá.

Zároveň i v porovnání s českou populací aktivní na Facebooku je zřejmé, že američtí uživatelé jsou v porovnání s ČR výrazně starší – skupina 35–54 má 28 % oproti 12 % v ČR.



Na základě výše zmíněného lze předpokládat, že růstový trend se bude zastavovat (odhaduji strop cca 2,5 milionu uživatelů z ČR) s tím, že Facebooková populace v ČR bude stárnout a část uživatelů na aktivní využívání Facebooku postupně rezignuje.

Celosvětově Facebook v prosinci 2009 překonal hranici 350 milionů aktivních uživatelů za měsíc, což znamená dynamiku cca 650 000 nových uživatelů denně (vskutku děsivé a neuvěřitelné číslo). Pro ilustraci a lepší představu: pokud by byl Facebook stát, byl by co do počtu obyvatel po Číně a Indii třetím největším státem na světě…

Jaký je vlastně potřeba výpočetní výkon na to, aby technologická infrastruktura Facebooku zvládla takové množství uživatelů? V tuto chvíli Facebook běží na cca 35 tisících počítačových serverech a je připraven navýšit výpočetní výkon tak, aby na konci letošního roku zvládl obsloužit 700 milionů uživatelů. Každý den nahrají klienti Facebooku na servery 40 milionů fotografii, což je přibližně 28 000 fotografií za minutu po celých 24 hodin!

Konec klasických bannerů na facebooku!

Na konferenci Facebook Now konané minulý měsíc v Praze zástupci Facebooku pro ČR oznámili strategické partnerství s mediálním zastupitelstvím ARBO Interactive, které bude v ČR exkluzivně zastupovat Facebook při prodeji reklamních formátů.

Zároveň s tím byl oznámen i konec klasických bannerů na Facebooku – doposud bylo možné využívat bannerový formát skyscaper, nicméně tento formát v ČR nebyl příliš úspěšný.

Oproti tomu formát tzv. Social Ads, které umožňují každému uživateli velmi rychle spustit vlastní reklamní kampaň na Facebooku, detailní cílení a částečně i zapojení uživatelů (jako třeba získávání nových fanoušků) se velmi osvědčil…

Nové reklamní formáty, které zatím v ČR nebyly k dispozici, tzv. Engagement Ads, budou mnohem více než běžné bannery komunikovat s uživateli. Pomocí těchto formátů bude možno například pořádat ankety, propagovat akce s možností okamžitého potvrzení účasti, komentovat novinky a podobně.




Za zmínku určitě stojí i novinka u standardních Social Ads, která umožňuje reklamu cílit na přátele již existujících fanoušků dané stránky. Dle mých zkušeností mají tyto reklamy krátkodobě lepší úspěšnost, protože u každého takového inzerátu oslovený uvidí, že někdo z jeho přátel je již fanouškem dané stránky.



Zajímavé novinky na Facebooku

Odpověď na notifikace pomocí emailu

Jednou z užitečných nových funkcí je možnost reagovat na komentáře vašich příspěvků, fotek, videí apod. přímo z emailové notifikace, kterou Facebook automaticky posílá.

Donedávna bylo nutné se přihlásit do webového rozhraní Facebooku a tam na komentáře zareagovat, nyní stačí jen jednoduše na notifikační email odpovědět a tato odpověd se objeví jako další příspěvek v komentářích.



Propojení Facebooku na Twitter

Další příjemnou novou funkcionalitou je možnost automatického propojení Facebook stránky na Twitter účet. Potom se všechno, co je publikováno do stránky na Facebooku, se automaticky publikuje do Twitter účtu.

Dříve bylo nutné toto propojení řešit formou externí aplikace, nyní tato nová funkcionalita dokáže velmi elegantně zajistit firemní publikování na Twitter.



Cílení postů – kdo uvidí vaše příspěvky?

Primárně pro správce stránek s vícejazyčnými uživateli je určena možnost určit, komu se příspěvek zobrazí. Cílit je možné buď geograficky na uživatele z konkrétní země, nebo pomocí jazyka.



Facebook usernames

Je s podivem, že většina českých Facebookových stránek nemá nastaveno své jedinečné jméno typu www.facebook.com/jmeno_firmy.

Přitom je to jednoduché – stačí mít alespoň 25 fanoušků stránky, ověřit si dostupnost jména a potvrdit údaj.



Pozor ale na to, že jednou zaregistrované jméno již nelze změnit, nelze jej převádět na další subjekty apod. Dokonce i v případě zrušení stránky se zaregistrovaným jménem toto jméno zůstává zablokované pro další využití. Proto neváhejte a uživatelské jméno si zablokujte.



Kampaň dne

Kampaň dne: 3D direct mail na 877 architektů zařídil 229 schůzek pro zástupce Kingspanu

Časopis Direkt

  • Časopis pro direct marketing
  • Aktuality z ČR i ze světa
  • Výsledky světových soutěží
  • Průzkumy, analýzy, rozhovory
časopis DIREKT