Mailstep zajišťuje tiskoviny, klientské časopisy i služby pro e-shopy

Mailstep je od roku 2004 součástí Rakouské pošty (Meiller Direct) a Švýcarské pošty (Swiss Post Solutions, dříve GHP) Meillerghp, přičemž podíl Rakouské pošty je 65 % a Švýcarská pošta má 35 %. V České republice jsou tři pobočky – tvoří je Mailstep, který se zaměřuje na českou klientelu a klienty z východní Evropy, firma Meillerghp akciová společnost a Meillerghp s.r.o. (se sídly v Nýřanech a Račicích), které se zaměřují na obsluhu německého a západoevropského trhu. Hovořili jsme s předsedou představenstva Mailstepu Ivanem Ziegenfussem.

DIREKT: Jaké služby dnes klientům poskytujete?

IVAN ZIEGENFUSS: Naším hlavním byznysem je balení a kompletace tiskovin, ale současně s tím, jak klesají objemy na trhu, musíme rozšiřovat nabídku a dá se říci, že jsme rozkročeni do tří směrů. Prvním z nich jsou časopisy pro volný trh, v tomto segmentu pracujeme pro všechny velké vydavatele a zajišťujeme pro ně vklady, vlepy samolepky, sáčky a dárky. Druhou oblastí našeho zájmu jsou klientské magazíny, tady obsluhujeme například společnosti Metro Group, kde jde o tři národní edice – pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko. Kromě toho k našim zakázkám patří klientské magazíny pro zdravotní pojišťovny – například pro Zdravotní pojišťovnu ministerstva vnitra ČR, Vojenskou zdravotní pojišťovnu a Oborovou zdravotní pojišťovnu. Pracujeme také pro dodavatele utilit a jejich klientské magazíny. Pokud jde o třetí směr, začali jsme zajišťovat fulfilment pro e-shopy. Tato aktivita je záležitostí především posledních dvou let a klientům poskytujeme skladování zboží, na objednávku zásilky balíme a zasíláme zákazníkům, u některých klientů máme zřízené i účty a vybíráme peníze a měsíčně pak vyúčtováváme.

DIREKT: Kdo patří k vašim významným zákazníkům?

IVAN ZIEGENFUSS: V oblasti magazínů stánkového prodeje jsou to vydavatelství Burda, Ringier, Sanoma, Vltava-Labe-Press, Mafra, Mladá fronta. K našim klientům ale patří i velké tiskárny, obsluhujeme tiskárny EDS, Severotisk, Svobodu a Europrint. To znamená, že realizujeme činnosti, které máme nasmlouvány přímo s tiskárnou, a ne s vydavatelem. Pracujeme i pro Slovensko a Rakousko a aspirujeme proniknout i na německý trh, ale tam je situace složitější, jednání s velkými hráči znamenají běh na dlouhou trať.

DIREKT: Jmenoval jste významné zdravotní pojišťovny OZP, VOZP, ZPMV ČR. Pracujete i pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnu?

IVAN ZIEGENFUSS: Ta je také jedním z našich velkých klientů, a to hlavně v oblasti výpisů a adresného mailingu. Tuto zakázku jsme vyhráli loni v říjnu a jde o období příštích čtyř let a o objem v desítkách milionů korun. Jsme nyní pro VZP výhradním dodavatelem všech výpisů a adresného mailingu.

DIREKT: Které velké e-shopy jsou ve vašem klientském portfoliu?

IVAN ZIEGENFUSS: Pokud jde o e-shopy, mohu, jmenoval například fi rmy Tarsago (dříve Reader’s Digest), kde začínáme zajišťovat e-shop pro Českou republiku s tím, že by se aktivity měly rozšířit na Slovensko a do Maďarska a Polska. U této společnosti přitom realizujeme již deset let klasický fulfi lment, tedy knihy, časopisy, CD a další produkty. Polský majitel této fi rmy s námi nyní podepsal smlouvu pro ČR a jsme před tendrem pro Slovensko a Polsko. Když Rëader’s Digest koupil, šlo mu i o databázi klientů, nyní uplatňuje nové produkty a vidíme zde posun a velký potenciál s mezinárodním dopadem.

DIREKT: Klienti z řad e-shopů se na vás sami obracejí nebo je sami aktivně oslovujete?

IVAN ZIEGENFUSS: Jde o mix obou aktivit, sami aktivně oslovujeme menší e-shopy, které jsme schopni zajistit do objemu tisíce palet. Ve spolupráci rozhoduje i to, jestli má klient do budoucna nějaký výrazný potenciál, není to tedy vždy jen jeho velikost. E-shopům poskytujeme služby ve škále od skladování přes správu produktů, online přístup do skladových zásob, správu databáze klientů, tisk a rozesílání složenek, rozesílání produktů. Jsme také schopni přes společnosti DHL a další vybrat i peníze, poskytujeme služby kamenného obchodu tak, aby si zákazník našeho klienta mohl u nás vybrat a vyzvednout zboží, realizujeme platby na účet, výběr peněz a upomínky a samozřejmě inventarizaci a online přístup ke všem údajům klienta. Jsme pro něj také schopni zajistit i vytvoření a správu webových stránek.

DIREKT: Orientujete se i na klasický papírový direct mail?

IVAN ZIEGENFUSS: Takové zakázky také děláme, ale je jich poměrně málo, nedávno to byla např. zakázka pro firmu Boels, dvou kampaní neadresného mailingu ve Východočeském kraji. Také jsme pro nejmenované politické uskupení zajišťovali loni před volbami pět milionů obálek s předvolebním dopisem. Pracujeme také pro maloobchodní řetězce, papírový direct mail ale není naše stěžejní aktivita.

DIREKT: Obracejí se na Mailstep také agentury?

IVAN ZIEGENFUSS: S agenturami také spolupracujeme, je to například Ogilvy One a jde hlavně o klientské programy a výherní soutěže. Například pro plzeňský Prazdroj nebo Gambrinus zajišťujeme zásilky – např. i soudky piva apod. V reálu spolupráce může vypadat tak, že elektronickou komunikaci si zajistí agentura sama a papírovou a hardware komunikaci zboží máme na starosti my. Do elektronické komunikace se nesnažíme pronikat a nemáme ani call centrum.

DIREKT: Jak přistupujete k doručování, zajišťujete je vy nebo je dohodnou klienti? Jakých operátorů se přitom využívá?

IVAN ZIEGENFUSS: Doručování ze 70 % zajišťujeme my, a to z důvodu ceny, množstevních slev, které máme apod. U klientských magazínů využíváme často služeb Mediaservisu a České distribuční. Na doporučení alternativního poštovního operátora ale slyší i klienti z řad zdravotních pojišťoven nebo státní správy. U doručování periodických časopisů v současnosti jednoznačně vítězí Česká pošta. Se všemi se snažíme udržovat dobré vztahy, u nikoho nemáme velké reklamace a zkušenosti jsou dobré.

DIREKT: Můžete zhodnotit dva dvě aktuální negativa – zdvojenou recesi a vstup internetové konkurence tiskových produktů? Vidíte v současné situaci něco pozitivního?

IVAN ZIEGENFUSS: Pozitivní je náš letošní červencový hospodářský výsledek, který je nejlepší za naši historii. Obecně se domnívám, že časopisy se už odrazily ode dna, skupují je silní hráči a tato média se dostávají do silných rukou. Z mého pohledu jsou již na vzestupu, mnoho lidí má totiž k papíru stále dobrý vztah. Druhou pozitivní věc vidím v tom, že šel nahoru byznys v maloobchodě, jde o nárůst slev a různých kuponů, kde se objemy zvyšují. Tam dělá naše sesterská společnost pro Tesco, podílíme se i na zakázkách Globusu apod. Další směr, který pokládám za perspektivní, je naše snaha dostat se i na zakázky menší nákladů, které jsme dříve příliš nedělali. Jde například o menší tiskárny, které dělají malonákladové časopisy, jako je třeba Triangl nebo dětské časopisy, které jsou stabilní. Asi největší problém v tomto byznysu jsou ale v současnosti malí hráči, kteří kazí ceny. Věřím ale, že kvůli této cenové politice časem popadají a trh se tím vyčistí.

Jakub Oth, David Daniel


Ivan Ziegenfuss (1963). předseda představenstva MailStep, po absolvování vysoké školy ekonomické nastoupil jako ekonom do ČKD Polovodiče, kde později vykonával funkci ekonomického ředitele, po privatizaci se jako generální ředitel developerské společnosti podílel na přestavbě ČKD na Pankráci v moderní administrativně – nákupní středisko. Od roku 1997 působí ve společnosti MailStep, nyní jako předseda představenstva. Je ženatý, mezi jeho záliby patří sport a cestování.




26. Listopad 2014

Štítky:  , , , ,

inzerce

banner

Kampaň dne

Kampaň dne: 3D direct mail na 877 architektů zařídil 229 schůzek pro zástupce Kingspanu

Časopis Direkt

  • Časopis pro direct marketing
  • Aktuality z ČR i ze světa
  • Výsledky světových soutěží
  • Průzkumy, analýzy, rozhovory
časopis DIREKT