Komunikace Hudysportu stojí na internetu i eventech

V rozhovoru s marketingovým ředitelem Hudysportu Miroslavem Flanderkou se mimo jiné dovíte, že nejsilnějším médiem tohoto řetězce se sportovním zbožím je internet. Spolupracuje s agenturami H1 a AdExperss. A pokud jde například o databázi, Hudysport má více než 200 000 registrovaných zákazníků.

DIREKT: Můžete představit značku Hudysport a její obchod?

MIROSLAV FLANDERKA: Firma Hudysport vznikla hned po roce 1989 a klíčovou osobou byl od začátku její zakladatel Jindřich Hudeček, který byl a stále je jedním z nejlepších lezců v republice. Tehdy byl členem reprezentace a měl dobré kontakty v zahraničí, to bylo prvním impulsem ke vzniku fi rmy. Pokud jde o nabídku, obchod se zaměřil nejprve na lezecké vybavení, dnes je ale sortiment širší a rozšířil se o vybavení pro turistiku a odlehčenější outdoorové aktivity. Síť začala vznikat v letech 1990 a 1991 a postupně se rozšiřovala. Dnes má Hudysport čtyřicet prodejen v ČR a na Slovensku. Zkoušeli jsme i Polsko, ale tam se záměr nezdařil, přestože jde o velký trh, outdoorová komunita je tam slabší než v Česku.

DIREKT: Jak se Hudysport vymezuje vůči ostatním konkurentům?

MIROSLAV FLANDERKA: Hudysport se vždy vymezoval hlavně jako specialista na outdoor a tím v očích zákazníků zůstává dodnes. Ukazuje se, že tato pozice je i v současnosti velmi cenná. Pro nás nejsou přímou konkurencí Sportisimo ani Hervis, my se totiž vůči konkurenci vymezujeme tím, že jsme skutečnými specialisty na outdoor. Slovo outdoor se dnes užívá ve velmi širokém smyslu, ale v jednotlivých produktech je velký rozdíl – v kvalitě materiálů, provedení a v technologiích. My se vymezujeme kvalitou a chceme v tomto trendu pokračovat.

DIREKT: Proč by měl zákazník zamířit právě k vám?

MIROSLAV FLANDERKA: Naší fi lozofi í je, aby ve fi rmě Hudy pracovali lidé, kteří jsou sami sportovci – lezci vysokohorští turisté, lyžaři, freeridisté apod. Pokud k nám tedy někdo přijde, dostane vždy radu od člověka z praxe. U nás to není tak, že bychom prodavače bez praxe jen vyškolili a on sám neměl vlastní zkušenosti s produkty, které přinášíme na trh. Většinu zboží se snažíme sami testovat a víme, co konkrétní materiál i ten který produkt dokáže poskytnout. Naší strategií tedy není za každou cenu prodat, ale prodat přesně to, co odpovídá požadavkům zákazníka.

DIREKT: Jak hodnotíte aktuální ekonomickou situaci?

MIROSLAV FLANDERKA: Situace na trhu není ideální, ale je lepší než v minulých letech. Zvlášť český zákazník je vzdělaný a je schopen si najít informace jak v případě materiálu, tak dalších věcí a my pro něj musíme být partnery. Přestože situace není ideální, daří se nám naše zákazníky udržet a také získávat nové. V současnosti je naší snahou více se otevřít laické veřejnosti, protože v určitých případech lidé Hudysport příliš vnímají jako něco extrémního, jako firmu specializovanou jen na lezce. Ono to tak ale docela není, máme sortiment i pro běžného člověka, který jen rád sportuje. Pokud jde o čísla, meziroční prodeje jsou za poslední dva roky srovnatelné. Vedle maloobchodní sítě máme i elektronický obchod a ten má oproti kamenným prodejnám výrazný nárůst.

DIREKT: Jak vypadá váš komunikační mix?

MIROSLAV FLANDERKA: Nejsilnějším kanálem je v současnosti internet. Máme štěstí, že spolupracujeme se dvěma špičkovými firmami v oboru internetového marketingu H1 a AdExpress. S H1 jsme byli třetí v soutěži IEA 2014 a šlo hlavně o zvýšení konverze. V soutěži jsme byli třetí, ale daleko potěšitelnější je, že spolupráce v praxi přinesla navýšení konverzí a zlepšení výkonnosti internetového marketingu. Využíváme i sociální sítě, kde má největší podíl Facebook, tam máme patnáct tisíc fanoušků, což je podle mne velký úspěch, a poohlížíme se i po ostatních sociálních sítích, začínáme s Twiterem, Pintrestem, ale nejvíce aktivit stále zůstává na Facebooku.

DIREKT: Jak budujete věrnost u komunity vašich zákazníků? Uplatňujete věrnostní program?

MIROSLAV FLANDERKA: Věrnost zákazníků nemusí souviset s tím, jak je vybudován věrnostní systém, věrnostní programy jsou ostatně dnes všechny podobné. Věrnost se podle mne musí budovat na jiné úrovni, pro zákazníka musí být nákup zážitkem a rozhodně není o tom, že si dá do košíku bundu, kterou mu prodavač jen podal a pak jde k pokladně zaplatit. Věrnost je třeba budovat na duchu, který je na našich prodejnách, jsme prostě kamarádi, naše práce je pro nás koníčkem a to se projevuje i na prodejnách. Věrnost je založena na tom, že jsme tento pocit schopni přenášet na zákazníky.

DIREKT: Přesto – jaké užíváte při práci se zákaznickou věrností technické nástroje?

MIROSLAV FLANDERKA: V marketingu samozřejmě používáme věrnostní databázi, která je u Hudysportu velmi bohatá – máme dvě stě tisíc registrovaných zákazníků a tento počet se každým rokem zvyšuje. Těmto zákazníkům posíláme newsletter a využíváme při tom dva modely – jednak je to takzvaný centrální newsletter posílaný plošně všem lidem z databáze, vedle toho pak má každá z prodejen svůj regionální newsletter, kterým ve svém regionu oslovuje svou komunitu. Na další segmentaci pracujeme, ale zatím zákazníky netřídíme např. podle druhu sportu apod. V rámci internetu využíváme systému behaviorálního cílení reklamy, to velice dobře funguje a umožňuje to zákazníkovi nabízet právě to, co ho zajímá podle jeho chování na internetu.

DIREKT: Uplatňujete i komunikaci prostřednictvím letáku nebo neadresného direct mailu?

MIROSLAV FLANDERKA: Tyto formy komunikace vůbec nevyužíváme, klasický leták je totiž z mého pohledu využitelný jen ve vysokoobrátkovém obchodu. U nás se mění zboží podle sezóny dvakrát do roka a obměna není tak rychlá jako ve velkých řetězcích, jako je Sportisimo apod. Leták by byl pro nás nepřiměřeně nákladný jak z hlediska tisku a výroby, tak z hlediska přípravy obsahu.

DIREKT: Využíváte v komunikaci i SMS?

MIROSLAV FLANDERKA: Mobilní čísla zákazníků sbíráme, protože je to jeden z důležitých údajů pro elektronický obchod, v současnosti ale SMS komunikaci nevyužíváme. Je však jasné, že je to jedna z věcí, která k elektronickému obchodu patří a do budoucna je možné, že bude tento kanál pro nás využitelný.

DIREKT: Jakou roli u vás hrají eventy a promoakce?

MIROSLAV FLANDERKA: To je pro nás vedle internetu jeden z důležitých nástrojů. Eventy hrají velice významnou roli, je totiž důležité potkávat se s lidmi. Děje se tak pravidelně například na na mezinárodním filmovém festivalu věnovaném horolezectví v Teplicích nad Metují, tam jsme mediálním partnerem. V zimě jsme také dělávali eventové akce Hudy Snow Tour, což byla událost zaměřená na freeriding a skialpinismus a její součástí bylo deset zastavení v zimních střediscích, kde jsme nabízeli možnost otestovat vybavení, ve spolupráci s horskými vůdci jsme nabízeli túry, miniškolení v lavinové bezpečnosti apod.

DIREKT: Spustili jste také nedávno svůj blog…

MIROSLAV FLANDERKA: Novým nástrojem je od 1. května letošního roku náš Hudy blog zaměřený na obsahovou komunikaci. Nechceme na něm obtěžovat se slevami nebo nabídkami, na blogu jsou hlavně rozhovory, testy, recenze a události a přispívají tam naši zaměstnanci, kteří sami sportují. Hudy blog je kanál, který chceme využívat k poskytování těch nejzajímavějších informací.

Jakub Oth, David Daniel


PŘÍPADOVÁ STUDIE

NÁZEV: Zvýšení konverzní schopnosti webu Hudy.cz

KLIENT: Hudysport

AGENTURA: H1

SOUTĚŽ: Internet Effectiveness Awards 2014

KATEGORIE: Online obchod

UMÍSTĚNÍ: 3. místo

CÍL Zjednodušit výběr a nákup zboží na webu HUDY. cz Měřené KPI: Míra konverze a Průměrná hodnota objednávky (obrat).

POSTUP Na základě analýzy uživatelských cest jsme vytipovali nejproblematičtější oblasti na třech klíčových stránkách webu a navrhli jsme úpravu. Na stránkách kategorie zboží jsme pomohli uživateli s výběrem zboží pomocí prezentace nejprodávanějších produktů a přidáním hodnocení produktů. Také jsme zjednodušili možnosti filtrování. Na detailu produktu jsme zvýraznili cenu za zboží a zjednodušili výběr varianty zboží (např. u oblečení výběr velikosti a barvy). Objednávkový proces prošel nejradikálnější změnou, protože jsme ho rozdělili do více kroků. A každý krok jsme upravili tak, aby uživatel co nejjednodušeji dokončil objednávku.

ZÁVĚRY A VYHODNOCENÍ Metoda testování: Všechny navrhované změny jsme otestovali pomocí A/B testu, kterého se zúčastnilo 108 739 návštěv.

VÝSLEDEK Celkově jsme po zapracování změn na klíčových stránkách zvedli původní míru konverze o 21 % a to na 99 % hladině statistické významnosti. Nová verze stránek také přinesla o 27 % vyšší obrat než původní varianta. Výkonnost kampaní závisí nejenom na množství návštěvnosti a její relevanci, ale také na tom, jak pracujete s návštěvníky po přivedení na webové stránky. Zkušenost s Hudy.cz jasně ukazuje, že investice do úpravy webu se vyplatí.« Veronika Rojkovičová, Consulting Director H1.cz

Zdroj: H1

inzerce

banner

Kampaň dne

Kampaň dne: 3D direct mail na 877 architektů zařídil 229 schůzek pro zástupce Kingspanu

Časopis Direkt

  • Časopis pro direct marketing
  • Aktuality z ČR i ze světa
  • Výsledky světových soutěží
  • Průzkumy, analýzy, rozhovory
časopis DIREKT