Kdy rozesílat e-mailing? Radí odborník

Na každém školení o e-mail marketingu padne otázka, kdy je ten správný den na rozeslání e-mailingu. Je to snad v pondělí ráno, kdy si procházíme poštu, nebo je to úterý dopoledne, kdy se často rozesílají PR materiály, nebo je to neděle dopoledne, protože velká část workoholiků kontroluje svoji poštu i o víkendu?

Jednoznačná odpověď podle mne neexistuje. Vhodný čas rozesílky totiž může ovlivnit typ zákazníka, obchodní segment, produkt atd. Nebo i to, jestli je v pondělí státní svátek a většina normálních lidí bude odpočívat a na e-mail ani nepomyslí.

V literatuře o direct marketingu najdeme příklad, kdy firma měla velký úspěch se svým, tehdy ještě tištěným, katalogem zemědělských potřeb jen v případě, když venku řádily bouřky. Zemědělci totiž nakupovali zboží jen v případě, když nemohli na pole a měli čas si nabídku projít. Firma pak musela čekat na správné, tedy deštivé období. Stejně podivné vztahy můžeme vysledovat i při rozesílce e-mailingů.

E-shop s rybářskými potřebami může mít vyšší open rate a click rate v době, kdy se berou výplaty. B2B newsletter zase může mít špatné při rozesílce v pátek odpoledne. Jak možná víte ze své zkušenosti, v pátek si všichni vzpomenou, že se musí něco udělat a vy nemáte na žádný newsletter náladu.

Správný čas na rozesílku je tedy potřeba otestovat. Můžete si připravit newsletter. Rozdělit databázi na jednu velkou skupinu a sedm menších testovacích skupin. Na ně rozeslat e-mailingy v jednotlivé dny a zbytek databáze pak rozeslat následující týden v den, který měl nejlepší výsledek.

Abychom ale nezůstali jen u teorie, porovnal jsem výsledky kampaní za posledních šest měsíců pro jeden e-shop a nejlepší open rate má úterý (30,50 %), druhý je pak čtvrtek (29,95 %). Rozhodně se z toho ovšem nedá usuzovat, že nejvhodnější den pro rozesílky e-shopů je právě úterý. Správný den si musíte zjistit sami podle svých výsledků.

Jak jsem již uvedl, příliš nevěřím tomu, že lze obecně říct, který den je optimální pro rozesílku. Pokud tento den chcete skutečně nalézt pro váš konkrétní e-mail marketingový program, vyzkoušejte následující tipy:


  1. Přemýšlejte nad tím, kdy je váš e-mailing pro adresáta nejatraktivnější (po výplatě, před narozeninami, v pátek, když odjíždí na víkend a hledá inspiraci atd.).
  2. Udělejte si zpětnou analýzu vašich rozesílek.
  3. Vyzkoušejte „1/7 test“ plánovaného newsletteru.
  4. Zeptejte se adresátů v dotazníku, jaký den by jim vyhovoval.
  5. Nechte adresáty, aby si sami zvolili den, kdy chtějí e-mailing dostávat. Použijte preferenční centrum.


15. Prosinec 2009

Štítky:  , ,

Kampaň dne

Kampaň dne: 3D direct mail na 877 architektů zařídil 229 schůzek pro zástupce Kingspanu

Časopis Direkt

  • Časopis pro direct marketing
  • Aktuality z ČR i ze světa
  • Výsledky světových soutěží
  • Průzkumy, analýzy, rozhovory
časopis DIREKT