Jan Řežáb o Socialbakers.com a marketingu na sociálních sítích

Rozhovor na dálku s Honzou Řežábem je upoutávkou k jeho přednášce na konferenci Digital Briefing. Přijdete-li, dovíte se, jak dosáhnout navýšení efektivní komunikace společnosti a pochopíte, jak opravdu funguje svět marketingu na sociálních sítích.

DIREKT: Mluvili jsme spolu zhruba před rokem, kdy jste se Socialbakers získali významné investory pro další rozvoj firmy. Tehdy jste uváděl, že jste jedničkou v analýze sociálních sítí v Evropě. Jak se situace v Socialbakers od té doby vyvinula z hlediska vlastníků, podílů na trzích i poskytovaných služeb?

JAN ŘEŽÁB: Situace se od loňského roku vyvíjí pro Social Bakers velice pozitivně. Před nedávnem jsme uzavřeli spolupráci s naším tisícím zákazníkem a rostoucí trend společnosti trvá i nadále. Přidali jsme množství nových zlepšení, spustili nové systémy umožňující kompletní management komunikace v sociálních sítích jako např. Builder 2.0 nebo Market Insights. O tom, že děláme svou práci dobře, svědčí i poslední novinka – navýšení kapitálu společnosti o 6 milionů dolarů, které do nás investovala společnost Index Ventures a jež nám umožní vylepšovat současné produkty a vyvíjet současně nové.

K tomu je ještě dobré říci, že více než pětina ze značek Fortune 500 je dnes našimi klienty a každý měsíc využívá naší platformu umožňující komparativní analýzu více jak 450 000 marketérů. Jsem také rád, že mohu říct, že Socialbakers.com je aktuálně nejcitovanějším zdrojem na poli globálních mediálních statistik, s více jak deseti miliony indexovaných stránek a míst.

DIREKT: Facebook nedávno změnil algoritmy, což mimo jiné ovlivňuje frekvenci zobrazování příspěvků od firem a značek fanouškům. Co se přesně stalo?

JAN ŘEŽÁB: Za posledních přibližně18 měsíců se počet příspěvků, které značky na Facebook umístí, zvýšil víc než šestkrát. Důsledkem toho došlo ke změně algoritmu v newsfeedu, který upravil frekvenci zobrazování příspěvků od značek a přátel, aby byl newsfeed relevantnější pro uživatele.

DIREKT: Jak s tím tedy naložit, co firmě pomůže?

JAN ŘEŽÁB: V případě, že má značka zájem zvýšit „reach“, může si zvolit z několika alternativních cest reklamy, které Facebook klientům nabízí. Jmenovitě například finančně podpořené příspěvky, tzv. „promoted posts“, u nichž si firma může navolit konkrétní správu a šíři cílení. Zasáhnout tak může všechny své fanoušky, popřípadě fanoušky spolu s jejich kamarády. Forma této podpory závisí na obsahu a strategii. Lokálně orientované firmy nebo reklamy by však vždy měly zůstat maximálně relevantní k tématu vlastního podnikání a vyhýbat se odkazům, které by mohly být považované za spam. S relevancí je pevně spjat i samotný obsah příspěvků.

DIREKT: Jaké další novinky plánuje Facebook pro příští rok?

JAN ŘEŽÁB: To je spíš otázka na Facebook.

DIREKT: Jaké je vaše doporučení pro realizace reklamních kampaní na Facebooku?

JAN ŘEŽÁB: Pro každou značku je podstatné definovat si jasně dopředu komunikaci a marketingové cíle, kterých chtějí reklamou dosáhnout. Vyjma toho by měl sdílený obsah nabídnout klientům určitou přidanou hodnotu, spolu s tím by měl být také autentický a do určité míry by v něm měl hrát roli i emotivní náboj. Obecně by reklamní kampaň měla být celistvá a měla by být součástí většího komunikačního mixu, tj. měla by být propojená s celkovou komunikací značky. Důležité je definovat si vlastní strategii, jak být „Socially Devoted“, přičemž je podstatné, aby měla společnost na Facebooku otevřenou zeď a včas a správně odpovídala na dotazy fanoušků. Dále by měla mít značka od začátku stanovené klíčové ukazatele výkonnosti, tzv. KPI´s. Na jejich základě si budou moci změřit výkon a zjistit, co je třeba případně vylepšit. Za neposlední by se reklamní kampaň měla od své konkurence zřetelně odlišit.

DIREKT: Jsou Češi ve využívání Facebooku v něčem odlišní nebo výjimeční oproti jiným národům?

JAN ŘEŽÁB: Neřekl bych, že chování českého uživatle Facebooku je nějak dramaticky odlišné, na sociálních sítích hraje daleko důležitější roli obsah

DIREKT: Jsou pro české firmy a značky relevantní i další sociální sítě, jako je Google+, Twitter nebo Linkedin?

JAN ŘEŽÁB: To je individuální. Záleží vždy na tom, zda jejich zákazníci na těchto kanálech debatují. Pokud je to jejich případ, měly by se tomu přizpůsobit. Zde je třeba posuzovat společnost od společnosti.

DIREKT: Proč by měli lidé, kteří rozhodují o marketingu ve firmách v Česku přijít na vaši přednášku na konferenci Digital Briefing? Vyplatí se jim zaplatit vstupné?

JAN ŘEŽÁB: Pokud je to, čeho chtějí dosáhnout, navýšení efektivní komunikace společnosti, potažmo navýšení reach a engagementu a pochopení, jak opravdu funguje svět marketingu na sociálních sítích, tak určitě.

Program konference Digital Briefing 5. 12. ZDE

Registrace na konferenci Digital Briefing 5. 12. ZDE



Kampaň dne

Kampaň dne: 3D direct mail na 877 architektů zařídil 229 schůzek pro zástupce Kingspanu

Časopis Direkt

  • Časopis pro direct marketing
  • Aktuality z ČR i ze světa
  • Výsledky světových soutěží
  • Průzkumy, analýzy, rozhovory
časopis DIREKT