Jak účinně využít direct mailu k získání zákazníků?

Ačkoli nelze sestavit univerzální návod pro vytvoření skvělého a účinného direct mailu, existují některé zásady, jež je dobré dodržovat při každé direct mailové kampani.

Direct mail má oproti jiným marketingovým nástrojům řadu výhod.

Vzhledem k tomu, že umožňuje oslovit potenciálního zákazníka přímo, nemusíte čekat, než si vás zákazník sám najde. Vaše sdělení je doručeno přímo zákazníkovi a co víc, zákazníkovi, kterého si sami vyberete jako pravděpodobného zájemce o vaše výrobky či služby. Toto kvalitní zacílení je jedním z faktorů, které umožňují (podle údajů americké Direct Marketing Association) v direct marketingových kampaních dosahovat průměrné návratnosti 11,69 USD z každého investovaného dolaru oproti 5,24 USD z každého dolaru vydaného na ostatní (ne direct marketingové) aktivity.

Zároveň lze pomocí direct marketingových metod účinně budovat vztah se zákazníkem – každému totiž lze poslat osobní sdělení v jiné, na míru šité formě.

Podle studie významného amerického poskytovatele direct mailingových služeb, společnosti Vertis Communications, správně sestavený direct mail adresát nepovažuje za spam. Studie například ukazuje, že 85 % žen ve věkovém rozmezí 25 až 44 let direct maily opravdu čte. Ze skupiny všech dospělých respondentů odpovědělo 72 %, že již někdy ve svém životě odpověděli na dopis typu „kup jeden, druhý dostaneš zdarma“ a 63 % dotazovaných potvrdilo, že již někdy odpověděli na nabídky slev.

Existuje několik klíčových kroků k úspěšnému direct mailu:

  1. Základem většiny direct marketingových aktivit je databáze. Nejlepší je využít vlastní databázi kontaktů, o nichž máte dostatek informací. Druhou možností je zákaznická data nakoupit od specializovaných firem, které nabízejí tisíce více či méně segmentovaných kontaktů (např. podle pohlaví, věku, místa bydliště, výše příjmu apod.). Čím lépe specifikujete svou cílovou skupinu, tím pravděpodobněji se podaří vybrat opravdu relevantní okruh potenciálních zákazníků k oslovení.
  2. Dalším krokem je sestavení textu nabídky. Účinná nabídka obvykle obsahuje možnost výhodné koupě (tedy například 1+1 zdarma), výzvu k akci („navštivte náš obchod ještě dnes a využijte výhodné nabídky“) a lhůtu pro využití nabídky („platí pouze do 10. května“).
  3. Jednou ze základních součástí sestavování nabídkového dopisu je testování různých variant dopisu na malých skupinách potenciálních zákazníků s cílem najít tu nejúčinnější. Můžete třeba zjistit, že lepší odezvu má nabídka bezplatného dodání objednaného zboží, než možnost získat k nákupu dárek. Vliv má ale také design dopisu, např. zvýraznění různých částí dopisu nebo změna rozložení textu na stránce přinese pokaždé jinou reakci ze strany zákazníků.
  4. Nakonec přichází na řadu samotné rozeslání nabídky. To zahrnuje především tisk, balení do obálek, ofrankování a odeslání dopisů. Na rozesílání je vhodné vyčlenit si dostatek času, aby nabídka nebyla zákazníkům doručena až po lhůtě platnosti nabídky. I na tuto činnost existuje mnoho specializovaných firem, které celý tento proces udělají pravděpodobně rychleji a výhodněji, než obchodník sám.

Přehledy poskytovatelů služeb v oblasti direct marketingu, ať už jde o poskytovatele databází, služeb lettershopu, nebo specializované komunikační agentury, můžete najít pravidelně v časopise DIREKT.


Zdroj: dmnews.com



Kampaň dne

Kampaň dne: 3D direct mail na 877 architektů zařídil 229 schůzek pro zástupce Kingspanu

Časopis Direkt

  • Časopis pro direct marketing
  • Aktuality z ČR i ze světa
  • Výsledky světových soutěží
  • Průzkumy, analýzy, rozhovory
časopis DIREKT