Globální firmy centralizují marketingovou produkci

Michael Schindler řídí pražskou pobočku Wunderman Production, která pracuje pro značky jako Microsoft, Ford nebo IKEA a produkuje pro ně například weby, data, e-mailingové kampaně, bannery, zajišťuje social listening nebo zavádí marketingovou automatizaci.

Direkt: Jak Wunderman Production začínalo?

Michael Schindler: Na začátku přišel podnět od klienta, kterým byl Microsoft a který chtěl centralizovat marketingovou produkci v nějakém hubu. V roce 2008 jsme začínali na Microsoftu jako MSC a od té doby to pořád roste.

Nyní máme celosvětově deset hubů a snažíme se je tvořit vůči časovým zónám, kde působí klienti. Pro Spojené státy je to Buenos Aires, pro Evropu Praha, pro Asii je to Dillí, Dháka a Manila a pak máme takové off–shore huby, to znamená velké objemy velmi jednoduché práce, a to se dělá v Dillí.

Direkt: Jaké jsou základní činnosti, typy produkce?

Michael Schindler: Začínali jsme na datech a CRM, kdy byla velká poptávka, po tom, aby regionální pobočky měly své vlastní řešení na e-maily, data eventy, a tak jsme to začali centrálně připravovat.

Po třech letech Microsoft přišel s tím, že už vše funguje. Ušetřil tak spoustu peněz a měl zájem tímto směrem pokračovat. Další na řadě byly weby. V té době byl klasický problém Microsoftu, že když na webech po celém světě uváděl na trh produkt, nestalo se tak v jeden den. V té době to bylo v několika různých systémech a designu v různém čase, třeba s měsíčním odstupem.

Když jsme s Microsoftem začali dělat weby, znamenalo to, že se udělal nějaký master, ten se nechal schválit a pak se použil pro jednotlivé trhy. My jsme byli schopni to rychle lokalizovat a dát online ve stejný den.

To bylo v roce 2011 a v letech 2012 a 2013 jsme navrhli, že bychom kreativní produkci, například bannery a online média, dělali přes hub také.

Přes data a kreativní produkci jsme pak začali dělat např. kampaně Fordu, bannery pro celou Evropu, které se lokalizují pro jednotlivé trhy. Pro Reckitt Benckiser jsme na jejich poptávku začali produkovat videa. Vytvořili jsme tým, který začal dělat videa, která fungují jinak než v televizi. Nebuduje se v nich příběh, na Facebook se lidé dívají a nemají čas čekat třicet vteřin, také například zvuk není podstatný.

Stále se posouváme podle potřeb klientů a v poslední době za námi klienti přicházejí s požadavkem na celkové řešení. Všichni teď mluví v termínech: marketing automation, digital transformation a artifical intelligence.

S marketing automation jsme proto začali před dvěma lety. Pro jednotlivého koncového klienta vytváříme různé customer journey a během nich je automaticky kontaktován v rámci různých nástrojů a kanálů. Jednoduše řečeno, pošlete jeden e-mail v lednu a během dalších měsíců zákazníkovi automaticky chodí další e-maily předdefinované na základě jeho akcí.

Vše směřuje k těmto velkým řešením. Bannery už neděláme standardně na jednu kampaň, ale banner je jiný podle typu uživatele. My jsme v tom byli celkem úspěšní, takže je tady dnes řada konkurentů, kteří nabízejí stejný model.

Direkt: Jaké máte dnes klienty?

Michael Schindler: První byl Microsoft – tady zpracováváme data, řešíme e-maily a weby pro Evropu včetně Ruska. Pro Ford děláme weby a online média, data, e-maily a optimalizaci webů pro Evropu a Afriku. Pak je tu Shell v Evropě a Kanadě, kde jde o správu věrnostního programu.

Pro Shell například měříme nárůst spotřeby daného zákazníka – o kolik litrů načerpal víc průměrně na jedno tankování poté, co proběhla kampaň. Dále je to klient GlaxoSmithKline, tam jsou to nyní weby a maily, pro Reckitt Benkiser videa a bannery, pro značku Coca-cola zpracováváme primárně e-maily, pro Dell jsou to weby. Pro klienta IKEA realizujeme e-mailing ve Francii.

Direkt: Jak tyto zakázky získáváte?

Michael Schindler: Náš model jen takový, že máme vlastní globální klienty, a kromě toho jsme začali nabízet naše týmy pro pobočky Wundermanu v Evropě. Třeba Wunderman Paříž si nás vybral pro spolupráci na klientovi IKEA a tímto způsobem pracujeme i pro Německo nebo Nizozemí.

Jakub Oth, David Daniel



Kampaň dne

Kampaň dne: 3D direct mail na 877 architektů zařídil 229 schůzek pro zástupce Kingspanu

Časopis Direkt

  • Časopis pro direct marketing
  • Aktuality z ČR i ze světa
  • Výsledky světových soutěží
  • Průzkumy, analýzy, rozhovory
časopis DIREKT