Cyber Lions Grand Prix: Teorie zábavy zvýšila prodeje ekologických Volkswagenů

Grand Prix v soutěži Cannes Lions získala v kategorii Cyber - Website and Interactive Campaigns originální kampaň Volkswagenu ve Švédsku.

The Fun Theory

Zadavatel: Volkswagen
Agentura: DDB
Země: Švédsko
Rok: 2009

Zadání

Volkswagen chtěl vyvolat zájem o svou inovaci nazvanou BlueMotion Technologies.

Jedná se o sérii úprav, které redukují dopady jízdy autem na životní prostředí, při zachování výkonu a radosti z řízení.


Řešení

Lidé se rádi baví. Agentura DDB Stockholm se proto rozhodla, že namísto masivní mediální reklamy propagující novou technologii, vsadí na zábavu a vymyslela The Fun Theory (Teorii zábavy).

Podle této teorie lidé snáze změní své chování tehdy, je-li to zábavné. Tuto teorii Volkswagen ověřil třemi pokusy, v nichž zjišťoval, zda lidé budou častěji ochotni dělat „správné věci“, které dosud dělali v menší míře, pokud to bude zábava.

Prvním experimentem byla volba mezi chůzí po schodech a jízdou na eskalátoru. Zatímco pro zdraví většiny lidí je lepší, vyběhnou-li schody po svých, většina jich dává přednost eskalátoru. Volkswagen proto ve stockholmském metru upravil jedno schodiště sousedící s eskalátorem do podoby piána, přičemž každý schod představoval jednu nebo dvě klávesy.

Počet lidí využívajících schodiště namísto eskalátoru vzrostl o 66 %. Podívejte se na video dokumentující experiment:



Dalšími pokusy byly nejhlubší odpadkový koš na světě, který nasbíral o 132 % více odpadu než sousedící „kolega“, a popelnice na sklo proměněná v arkádovou hru. Tu za jediný večer využilo téměř sto lidí, klasickou popelnici na sklo stojící nedaleko použili za stejnou dobu pouze dva lidé.

Oba pokusy si můžete opět prohlédnout na videu:




Všechny experimenty tedy potvrdily teorii, podle níž lidé budou dělat prospěšné věci, když je to bude bavit.

Videa byla uveřejněna na YouTube a Facebooku a začala se rychle virálně šířit.

Vznikla také microsite kampaně na adrese www.thefuntheory.com, kde byla celá teorie popsána a kromě zhlédnutí videí zveřejněných Volkswagenem měli uživatelé možnost nahrávat svá vlastní videa s ukázkou toho, jak lze využít Teorii zábavy v praxi. Jejich nápady pak soupeřily o Fun Theory Award.

Nechyběly samozřejmě informace o tom, jak teorii aplikuje Volkswagen prostřednictvím technologie BlueMotion, a možnost ihned si rezervovat testovací jízdu v některém modelu vybaveném touto technologií.


Výsledek

Kampaň získala celosvětový ohlas a referovala o ní významná světová média jako The New York Times, BusinessWeek, The Guardian, Le Monde, NBC, Discovery Channel, pořad Top Gear a mnoho dalších. Videa na YouTube zaznamenala přes 16 milionů zhlédnutí.

Modely Volkswagenu vybavené technologií Bluemotion se staly nejprodávanějšími ekologickými vozy ve Švédsku.



inzerce

banner

Kampaň dne

Kampaň dne: 3D direct mail na 877 architektů zařídil 229 schůzek pro zástupce Kingspanu

Časopis Direkt

  • Časopis pro direct marketing
  • Aktuality z ČR i ze světa
  • Výsledky světových soutěží
  • Průzkumy, analýzy, rozhovory
časopis DIREKT